Annonce

Annonce

Tankbil og mejeriansat fra Thise Mejeri

Ved at styrke samarbejdet med de eksisterende kunder, har Thise Mejeri været i stand til at øge eksporten i både 2020 og 2021. Arkivfoto: Jakob Brandt

Thise Mejeri har øget eksporten under to år med corona

Mens Danmarks samlede eksport af økologiske mejeriprodukter er faldet de seneste par år, har Thise Mejeri formået at øge eksporten med 20 pct. årligt under coronapandemien.

Når det ikke er muligt at tage ud og opsøge nye kunder på grund af corona, er det en nærliggende strategi at arbejde på at øge salget til de kunder, som allerede er i hus. Det har været filosofien bag Thises eksportarbejde gennem to år præget af snerrende cornanedlukninger og rejserestriktioner.

Det fortæller Peder Gerhardt Jessen, direktør for salg og marketing i Thise Mejeri på en dag, hvor Danmarks Statistik offentliggør eksporttal, som viser, at ikke alle danske mejerier oplevede samme medvind på eksportmarkederne, da corona for første gang satte dagsordenen i 2020.

Mejerieksporten har gennem mange år var det største trækdyr for Danmarks økologiske eksport. Det er den stadig, men i 2020 blev den påvirket negativt af et stort fald i salget af økologisk mælkepulver til Kina og Indonesien.

Da Danmarks Statistik endnu ikke har offentliggjort alle eksporttallene, er det umuligt at sætte præcise tal på den samlede tilbagegang i mejerieksporten, men ifølge Ejvind Petersen, som er chefkonsulent hos Landbrug & Fødevarer, er der ikke tvivl om, at det primært er det svigtende salg af mælkepulver til Asien, som bærer hovedansvaret for den samlede nedgang i Danmarks eksport.

Han vurderer i den forbindelse, at det har påvirket eksporten negativt, at BioFach-messen i Kina både blev aflyst i 2020 og sidste år.

”Jeg forventer, at mejerieksporten vender tilbage til det normale niveau, når coronakrisen klinger af og det igen bliver muligt at tage til Asien og møde kunderne og planlægge lokale kampagner,” siger Ejvind Petersen, som pointerer, at det har stor betydning at være fysisk til stede på det asiatiske marked, hvis man skal have succes med eksport. 

Thises salgskanaler var åbne

På mejerikontoret i Thises behøver man ikke vente på succesen. Her har Peder Gerhardt Jessen og Co formået at fastholde en tocifret eksportvækst i både 2020 og 2021. Det er sket ved at indlede tættere samarbejder med de eksisterende eksportkunder, mens et øget kampagnetryk har været med til at booste salget.

”En ting er, at vi har haft vanskeligt ved at gå ud og finde nye kunder, men det heldige er, at vores kunder også har haft vanskeligt ved at finde nye leverandører,” siger Peder Gerhardt Jessen.

I den forbindelse har Thises Mejeri nydt godt af, at hovedparten af den ost og smør, som går til eksport, ender i specialhandlen, som oplevede fremgang, mens foodservicesektoren blev hårdere ramt af de mange nedlukninger af kantiner og restauranter i det første år med corona.

”Det betyder, at vi har haft adgang til salgskanaler, som var åbne under coronakrisen, hvor flere af vores eksisterende kunder valgte at tage flere af vores varer ind i deres sortiment.”

Nu er vi klar til at møde nye kunder

Det ændrer dog ikke ved, at Thises salgsteam ser frem til en normalisering af forholdene på eksportmarkederne.

”Vi glæder os meget til at komme ud og møde nye kunder,” siger Peder Gerhardt Jessen, som forventer, at det kan ske i forbindelse med BioFach i næste måned, hvis Nürnberg-messen bliver gennemført.

”Vi ved godt, at der ikke komme lige så mange indkøbere, som der plejer, men vi er altid klar til at støtte op omkring BioFach. Så satser vi på, at det kun er de mest seriøse indkøbere, som finder vej til Nürnberg og at de er klar til at købe noget,” lyder den optimistiske melding fra Thise Mejeri.

Flere artikler fra samme sektion

Stor fremgang for Friland i første halvår

Efterspørgslen på økologisk kød fra Friland er fortsat stærk. I regnskabsårets første seks måneder har Danish Crowns datterselskab løftet omsætningen med 11 pct.

19-05-2022 3 minutter Kødproduktion

Økologer dominerer finalefeltet ved prisuddeling

Det tog otte timer for dommerjuryen at udvælge de produkter, som skal deltage i finalen ved Produktprisen 2022, og kokkene kunne bedst lide de økologiske varer.

18-05-2022 3 minutter Produktudvikling

Det er blevet dyrere at være økologisk forbruger

Økologiske fødevarer er steget i pris for første gang i seks år viser Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek af 15 økologiske dagligvarer.

16-05-2022 2 minutter